Fris bureau voor pakkend maatwerk.
Logo, huisstijl, website. 

Deze pagina verstrekt informatie over het 'drukklaar' maken van een advertentie.

Als een advertentie niet voldoet aan de eisen van drukklaar ('gecertificeerde PDF') kunnen er meerkosten voor de adverteerder ontstaan. En dat willen we graag voorkomen.

 

Hierna volgt vereenvoudigde tekst over een vrij complex onderwerp. 

Uitgebreidere informatie is te vinden in deze brochure.

 

Advertenties in uitgaven die Stip verzorgt zijn drukklaar als ze aan deze voorwaarden voldoen:

  • de PDF voldoet aan de Certified-PDF norm: SheetCMYK_1v4 (_IND4).
  • Doel kleuromzetting bij coated papier: ISO Coated v2 (ECI) - of bij uncoated papier: PSO_Uncoated (zie downloads, neem bij twijfel over het papier contact met ons op)
  • Voor aflopende advertenties: 5 mm afloop rondom (snijlijnen en paskruizen niet nodig).

Downloads

 

Voor andere opmaakprogramma's zoals QuarkXPress, Illustrator, zijn instellingen/profielen te vinden o.a. op de website van de Ghent Workgroup of via de website van Printarena.

Of gebruik een gereedschap om een PDF volgens de drukwerknorm te certificeren zoals Connect You.

 

Advertenties vanuit o.a. Word, Excel, Publisher

Microsoft programma's (Word) kennen nog geen instellingen om met zekerheid een PDF 'drukklaar' te maken.

Op de website van Printarena is technische informatie te vinden over de afspraken over drukwerk in Europa.

Nadat de PDF is gemaakt kunnen programma's als Connect You en Adobe Acrobat behulpzaam zijn om de PDF drukklaar te maken.

Als het bestand NIET drukklaar wordt aangeleverd, kan dit later in het drukproces oponthoud en meerkosten teweeg brengen. 

Dit willen we voorkomen. Het drukklare bestand moet daarom aan de volgende eisen voldoen:

 

JPG

  • De resolutie van foto's is minimaal 250 dpi (bij plaatsing op 100%); tekst minimaal 300 dpi; de resolutie van zwartwit monochrome afbeelding minimaal 600 dpi.
    Omrekening in Pixels: als u de pixels deelt door 100, heeft u (krap) het aantal centimeters in drukwerk. Dus een foto van 1000 pixels breed, kan net op 10cm breed gedrukt worden.
  • Geen grijstinten lichter dan 5% omdat deze in druk kunnen wegvallen
  • De lijndiktes van figuren e.d. zijn minimaal 0,10 punten dik. Dunnere lijnen vallen in druk mogelijk weg
  • De afmeting van de advertentie komt overeen met de afmeting op de tariefkaart
  • Indien aflopend is de afmeting rondom 5 mm groter (snijtekens niet nodig).

NB: RGB-kleuren worden in het drukproces omgezet in CMYK. Er kan bij deze omzetting een (ongewenste) kleurverandering optreden. Dit kunt u voorkomen door het bestand zelf in CMYK te zetten.

 

PDF

  • Alle fonts die in het document voorkomen zijn in de pdf ingesloten (all fonts are embedded)
  • Bekijk uw ontwerp altijd als 'overdrukvoorbeeld'. Deze optie moet u in Acrobat (Reader) aanvinken onder geavanceerd/afdrukproductie/uitvoervoorbeeld (vanaf acrobat 8).
  • De resolutie van foto's is minimaal 250 dpi (bij plaatsing op 100%), de resolutie van monochrome afbeeldingen (bitmap) minimaal 600 dpi
  • Geen grijstinten lichter dan 5% omdat deze in druk kunnen wegvallen
  • De lijndiktes van figuren e.d. zijn minimaal 0,10 punten dik. Dunnere lijnen vallen in druk mogelijk weg
  • De inktdekking is niet hoger dan 300% (dit kan bijvoorbeeld voorkomen als zwart wordt opgebouwd uit 4 kleuren)
  • Alle PMS-kleuren uit document verwijderen (omzetten in cmyk)!
  • De afmeting van de PDF komt overeen met de afmeting op de tariefkaart (excl afloop/snijlijnen)
  • Indien aflopend is de afmeting rondom 5 mm groter (snijtekens niet nodig).
  • Niet 'beveiligd met wachtwoord'

NB: RGB-kleuren worden in het drukproces omgezet in CMYK. Er kan bij deze omzetting een (ongewenste) kleurverandering optreden. Dit kunt u voorkomen door het bestand zelf in CMYK te zetten.

 

Meerkosten

Wanneer er niet is voldaan aan één of meerdere van bovenstaande voorwaarden, wordt de pdf als 'niet drukklaar' beschouwd. 

Het probleem dient eerst te worden opgelost voordat de editie naar de drukker kan.

De kosten voor de rapportage van fouten en het opnieuw verwerken van (opnieuw) aangeleverd gecorrigeerd materiaal, worden bij de adverteerder (of advertentie-aquisiteur) in rekening gebracht.

De adverteerder stuurt een verbeterde pdf, óf de aangeleverde pdf wordt (indien mogelijk) in onze studio bewerkt en gecertificeerd met hiervoor geschikte software.
De kosten voor het studiowerk worden aan de adverteerder doorberekend.